På söndag är det dags för årsmöte, och vi hoppas på en god uppslutning – både i år och framöver. Årsmötet är ett viktigt tillfälle där ni får en sammanfattning av det gångna året, och för er som är nyinflyttade ges en möjlighet att lära känna både grannar och styrelse.
Samtidigt vill vi rikta en mer allvarlig uppmaning till er alla. En fungerande samfällighet bygger på engagemang från flera – det är inte hållbart att samma personer sitter i styrelsen år efter år. Förutom det grundläggande ansvaret för ekonomi, drift och underhållsplanering innebär arbetet även att söka bidrag, sköta vägar, hantera medlemsärenden, ägarbyten samt agera vid akuta situationer som vattenläckor eller snöröjning.
Vi är en samfällighet med 351 fastigheter och gemensamma tillgångar såsom skog, vägar, vattenverk samt anläggningar som lekplats, pool och tennisbana. Utöver styrelsearbetet finns även viktiga funktioner inom valberedning och revision som behöver bemannas.
Inför årets möte står vi dessutom utan kandidat till ordförandeposten. Samtliga tillfrågade har tackat nej. Styrelsen anser inte att det är en långsiktigt hållbar lösning att själva fortsätta hålla i ordföranderollen, även om vi gjorde det föregående år.
Om vi inte får ett ökat engagemang från fler medlemmar kommer vi att behöva ta in extern hjälp för att säkerställa att samfälligheten fungerar som den ska. Detta innebär i sin tur ökade kostnader, vilket kommer att påverka avgifterna.
Vi vill därför uppmana er att fundera över hur ni kan bidra. Kom ihåg att allt arbete som görs i dag sker ideellt på fritiden (med ett mindre arvode), vid sidan av arbete och familjeliv.
Tillsammans skapar vi en väl fungerande och trivsam samfällighet framåt hoppas jag.
Mvh Pernilla Corsing, nuvarande Ordförande
0 kommentarer